“Perspectief is nu al 15 jaar hoofdsponsor van de lokale korfbalvereniging. Dat is zo gekomen doordat mijn zoon op korfbal ging. Amateursporten sponsoren doe je over het algemeen niet om daar als ondernemer beter van te worden. Zo is het ook met de andere doelen die we ondersteunen. Ik vind het belangrijk dat we niet alleen met onszelf bezig zijn, maar ook gefocust blijven op de bredere context.”

‘Ik vind het belangrijk dat we niet alleen met onszelf bezig zijn, maar ook gefocust blijven op de bredere context.’

Wim Wijnholds, directeur van Perspectief.

Goede doelen steunen als bedrijf

“Binnen ons bedrijf hebben we een zogenoemde ‘goededoelencommissie’. Als een medewerker een doel aanreikt, dan bepaalt de commissie of we daar iets mee gaan doen. Het mooie van dat mensen zelf met ideeën kunnen komen, is dat het altijd iets is wat hun nauw aan hun hart ligt. Afgelopen jaar hebben 34 collega’s de ‘Tour for Life’ gefietst. De opbrengsten van deze tour worden besteed aan onderzoek naar kanker. Veel mensen die meefietsten hebben daar zelf al dan niet van heel dichtbij zelf mee te maken gehad. Dat we verschillende goede doelen ondersteunen, wil overigens niet zeggen dat we als bedrijf altijd alleen maar giften overmaken. In het geval van deze fietstocht hebben medewerkers geld opgehaald en heeft Perspectief de kleding en de logistiek verzorgd. Een van onze andere doelen is het ondersteunen van een boerderij in het noorden van Malawi, waar ze moringabomen verbouwen. De bladeren hiervan bevatten ontzettend veel vitaminen en mineralen. Dat wordt gebruikt als aanvulling op voedsel. Het is de bedoeling dat dit op een dag op eigen benen staat. Tot die tijd dragen wij hier financieel aan bij.”

In actie voor moeders en baby’s in Peru

“Verreweg het grootste doel dat wij ondersteunen is Compassion. Dit is klein begonnen. Ik was met mijn vrouw bij een concert waar een oproep werd gedaan om een kind te sponsoren. Mijn vrouw vroeg: ‘Is dat niet wat voor jou?’ Ik besloot dat we met ons bedrijf voor iedere tien medewerkers een kind zouden sponsoren. We vroegen medewerkers om het persoonlijk contact te onderhouden met de kinderen door brieven te schrijven. Naarmate ons bedrijf groeide, werden er ook meer kinderen gesponsord. Inmiddels ondersteunen we op deze manier bijna zeventig kinderen.”

‘Ik besloot dat we met ons bedrijf voor iedere tien medewerkers een kind zouden sponsoren.’

”Een collega stelde voor om kinderen uit hetzelfde land te sponsoren, dan konden we er misschien een keer naartoe. We kozen voor Peru. Omdat we ondertussen aardig wat kinderen ondersteunen, zijn we in contact gekomen met een van de relatiemanagers van Compassion. Die samenwerking is heel fijn. Hij kwam met concrete ideeën om ook andere projecten in Peru te ondersteunen. Zo hebben we daar mogen investeren in leiderschapsvaardigheden voor studenten en financieren we nu drie Moeder- en babyprogramma’s. Om geld bij elkaar te halen, verzinnen medewerkers allerlei activiteiten: van een fietstocht tot karaoke en een wijnproeverij. Er zijn veel collega’s bij betrokken.”

Klein begonnen

“We zijn ooit klein begonnen en hebben ons hart gevolgd. In de loop van de jaren zijn we gegroeid, kreeg het landschap dat we betraden steeds meer kleur en ontvouwden de wegen die bij ons passen. Rondom ons 15-jarig jubileum zijn we met een man of twintig naar Peru gegaan en hebben we gezien wat de impact is van wat we mogen bijdragen. Dat heeft alleen maar versterkt dat we dit heel graag willen blijven doen.”

Een groot netwerk van ondernemers draagt structureel bij aan de ontwikkeling van kinderen. We noemen hen: Partners van Compassion. Als Partner van Compassion maak je onderdeel uit van een netwerk van ondernemers die je kunt ontmoeten op inspiratie-avonden of bij exclusieve masterclasses. Daarnaast ontvang je de nieuwsbrief voor partners en als je gift gekoppeld is aan een concreet project, krijg je hier een terugkoppeling van.