Kinderen zijn kwetsbaar. Daarom heeft de veiligheid van kinderen de hoogste prioriteit binnen Compassion. Tegelijk vinden we de veiligheid van jou, onze sponsor, ook belangrijk. Dit kunnen we alleen waarborgen als het contact via Compassion, en dus niet via sociale media, verloopt.
Goede bedoelingen
Het is meerdere malen voorgekomen dat een bekende van het sponsorkind een nep-account heeft aangemaakt op Facebook onder zijn of haar naam. Meer dan eens werd er gevraagd om geld en in extreme gevallen zelfs gechanteerd. Kwetsbare kinderen kunnen door mensen in hun omgeving worden misbruikt, terwijl we hen juist willen beschermen. Ook vanuit de kant van de sponsor kan het misgaan. We gaan uit van goede bedoelingen van zowel de sponsor als het sponsorkind (en zijn of haar omgeving), maar helaas is dit niet altijd de praktijk.
Vertekend beeld
Foto’s op Facebook of Instagram kunnen vragen en verwarring oproepen. Een kind kan bijvoorbeeld foto’s van zichzelf uploaden waarop het merkkleding of dure schoenen draagt. Bedenk je dan dat je op een foto niet kunt zien dat deze kleding waarschijnlijk nep is. Zo kan het account van een sponsorkind een vertekend beeld van de werkelijkheid geven.
Culturele verschillen
Andersom kunnen culturele verschillen en gevoeligheden meespelen. Welke foto’s post je zelf online? Het is niet altijd verstandig om foto’s van je huis, je nieuwste gadgets of je schaars geklede dagje strand te delen met je sponsorkind.

Verzoek om contact?
Hoewel het eenvoudiger en goedkoper lijkt om contact via sociale media toe te staan, is dit dus sterk af te raden. Sponsorkinderen worden er op het project op aangesproken als blijkt dat ze wel contact zoeken met hun sponsor via andere kanalen. We willen de correspondentie enkel laten verlopen via de officiële weg. Krijgt je toch op Facebook of een ander kanaal van je sponsorkind het verzoek om contact, ga er dan niet op in, maar laat het ons weten.