Als de scholen gesloten zijn, ziet homeschooling er in arme landen als het West-Afrikaanse Togo er heel anders uit dan in Nederland. Er zijn vrijwel geen online leermogelijkheden. Ook in stilte met je broertje aan de keukentafel aan je schoolwerk zitten, is niet aan de orde. Laat staan een eigen kamer om rustig te studeren. Veel gezinnen in armoede leven in een kleine woning, die vaak maar uit een ruimte bestaat. Probeer je daar maar eens op je schoolwerk te concentreren terwijl je familie om je heen dartelt, je ouders je niet kunnen helpen omdat ze de stof zelf ook niet beheersen en de stress in huis is toegenomen vanwege financiële problemen. Onderwijs is superbelangrijk om aan armoede te kunnen ontkomen. Voor de kinderen die er door hun leefomstandigheden al hard aan moesten trekken om bij te blijven op school, was de lockdown een onwelkome verrassing.
Negatief effect
“Gebrek aan onderwijs heeft een negatief effect op het verdienvermogen voor de rest van je leven,” vertelt Sidney Muisyo. Hij werkt bij Compassion en is verantwoordelijk voor het kindontwikkelingsprogramma. “Hierdoor wordt het erg moeilijk om aan extreme armoede te ontkomen. Ik lig wakker van de 1,5 miljard kinderen en jongeren die door de pandemie niet naar school konden of kunnen en geen mogelijkheden hebben om online lessen te volgen. Onder ‘normale omstandigheden’ dealen zij al met leeronderbrekingen omdat ouders het schoolgeld soms niet kunnen betalen. COVID-19 zorgt voor een nog grotere onderwijsachterstand. We willen deze kinderen extra scholing aanbieden waar dat kan. Ze moeten die achterstand inhalen!”
Op schema
“Deze pandemie heeft ons schooljaar op z’n kop gezet,” vertelt de 11-jarige Sadia. “Thuis heb ik geen goede plek waar ik mijn schoolwerk kan doen. Gelukkig kregen we hulp van Compassion-medewerkers in deze periode. Zij gaven ons les in de vakken die we moesten missen. Dit hielp me om bij te blijven waardoor ik ondanks de lockdown nog steeds op schema zit. Dat was me anders niet gelukt. Ik was opgelucht en blij toen we na drie maanden hoorden dat we weer naar school konden.”
Voordeel
Ook de 17-jarige Jean-Paul was blij toen hij na drie maanden weer naar school kon. Dankzij de hulp die hij van Compassion-medewerkers kreeg tijdens de lockdown, staat hij er beter voor op school. “Er waren leraren beschikbaar om me te helpen met wiskunde, natuurkunde, scheikunde en andere vakken. Zonder deze extra scholing, was ik heel anders mijn examens ingegaan. Ik weet niet of ik het dan zou halen. Ik zou er in ieder geval een stuk minder van begrepen hebben!”
In de meeste landen waar Compassion werkt, zijn de gevolgen van de pandemie groot. Hoewel de meeste Compassion-projecten weer open zijn en het programma kunnen aanbieden (soms nog in kleine groepen), zijn de leerachterstanden groot en moet er veel energie worden gestoken in het terug naar school laten gaan van de kinderen en jongeren. Veel van hen zijn noodgedwongen gaan werken of zijn als meisje uitgehuwelijkt.