Wanneer je opgroeit in armoede, is het lastig om deze vicieuze cirkel te doorbreken. Veel kinderen krijgen niet de kans om zich te ontwikkelen doordat ze niet naar school kunnen of doordat ze van jongs af aan al moeten bijdragen aan het familie-inkomen. Een vak leren is dan niet vanzelfsprekend.

Een plan voor de toekomst

Op het project werken kinderen daarom doorlopend aan een plan voor de toekomst. Door de jaren heen leren ze plannen en verstandig omgaan met geld. Ook is er hierin aandacht voor het ontwikkelen van hun talenten en ontdekken ze wat voor soort baan uiteindelijk het beste zou passen. Door het plan constant bij te werken, wordt het steeds concreter. Daarbij krijgen jongeren op het project vaardigheden aangeleerd, waarmee ze meer kans maken op een baan. Zo kunnen ze voorzien in een beter inkomen voor zichzelf en hun gezin.

Gaston uit Burkina Faso doet brood in een oven.

Gaston uit Burkina Faso leerde brood bakken op het project en heeft nu zijn eigen bakkerij.
Beeld: J. Sangare.

Automonteur Senga uit Rwanda poseert met een autoband.

Senga uit Rwanda wil automonteur worden en volgt samen met andere jongeren les op het project.
Beeld: Doreen Umutesi

Apothekersassistent Daniela uit Bolivia pakt een doosje met medicijnen.

Daniela uit Bolivia kon een vakopleiding tot apothekersassistent volgen. Ze werkt nu in de apotheek en studeert daarnaast aan de universiteit.
Beeld: Galia Oropeza.

Verpleegkundige Marjorie uit Ecuador luistert met een stethoscoop naar de borst van een jongen.

Marjorie uit Ecuador studeerde verpleegkunde en werkt nu als gezondheidsspecialist op het project waar zij zelf deel van uitmaakte.
Beeld: Nico Benalcazar.

Kalana uit Sri Lanka met een laptop in zijn huis.

Kalana uit Sri Lanka leerde coderen op het project en droomt nu van een carrière in de IT-wereld.
Beeld: O. Balasingh.

Daisy uit de Filipijnen wijst iets aan op het schoolbord.

Daisy uit de Filipijnen wil lerares worden.
Beeld: Rachael Lauer.

Relevante ervaring

De projectmedewerkers kijken altijd samen met de kinderen welk vak het beste bij hen past. Sommige jongeren worden kok, taxichauffeur of starten hun eigen onderneming. Andere jongeren willen graag verder studeren. Ook voor hen komen de praktische lessen op het project goed van pas. Zo heeft Windeyam (22) uit Burkina Faso een tijd geleden het project afgerond. Zij vertelt: “Op dit moment volg ik een rechtenstudie, zodat ik advocaat kan worden. Met de vaardigheden die ik op het project heb opgedaan, in informatica en als kapper, kan ik mezelf financieel onderhouden.” Andere vakken die jongeren leren zijn bijvoorbeeld: naaien, loodgieten, tassen maken, boekbinden en meer.

***

De extra lessen en trainingen voor jongeren worden betaald uit het fonds Youth Development.