Hieronder vind je de meest gestelde vragen over MyCompassion.
Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Sponsor je als bedrijf, kerk, school, groep of andere organisatie dan werkt het soms net een beetje anders.
Als dat zo is dan staat dat in onderstaande antwoorden uitgelegd.
Algemeen
-
Er staat een blauwe balk die ik niet weg krijg, hoe kan ik inloggen of mijn wachtwoord wijzigen?
Het probleem wordt veroorzaakt door je browser. Gebruik bij voorkeur een recente versie van Chrome, Firefox of Safari. Eventueel kan Microsoft Edge ook. Internet Explorer en oudere versies van hiervoor genoemde browsers geven soms problemen.
-
Ik heb een goed idee voor MyCompassion, bij wie kan ik die kwijt?
Wat leuk dat je meedenkt over de verdere ontwikkeling van MyCompassion. Goede ideeën en wensen zijn altijd welkom. In overleg met ons testpanel en afhankelijk van de investering in tijd en geld zetten we ideeën en wensen op de prioriteitenlijst. We werken continu aan de verbetering van de site en een paar keer per jaar pakken we grotere stukken functionaliteit op.
Je wensen en ideeën voor nieuwe functionaliteiten kun je bij voorkeur via de e-mail met ons delen.
-
Ik zie een draaiend half maantje in beeld, wat moet ik doen?
Het lijkt erop dat de site probeert om gegevens op te halen, maar dat om enige reden niet (meer) lukt. Ververs de pagina (klik F5 of klik in je browser en geef een ‘Enter’). Helpt dat niet klik dan rechtsboven in MyCompassion op ‘Uitloggen’ en log opnieuw in met je e-mailadres en wachtwoord.
Blijft het probleem zich voordoen, neem dan contact met ons op.
-
Is MyCompassion klaar of komen er nog nieuwe mogelijkheden bij?
MyCompassion zal zeker verder ontwikkeld worden naar een online platform waar je alles rondom de sponsoring van Compassion kunt vinden en regelen. Je kunt inmiddels via MyCompassion kaarten en brieven schrijven en extra giften geven voor de kind(eren) die je sponsort. En is op de Mijn giften pagina een overzicht te vinden van wat je (maandelijks) aan Compassion geeft en een handig jaaroverzicht voor je belastingaangifte.
En Compassion is nog niet af, we blijven innovaties toevoegen aan het platform. Heb je goede ideeën, laat het ons dan weten!
-
Waar kan ik terecht met mijn vragen over MyCompassion?
Ons sponsor engagement team staat je graag te woord om onduidelijkheden uit te leggen. Ons telefoonnummer en e-mailadres zijn hiervoor de beste kanalen. Je vindt ze op de contactpagina.
Tijdens kantooruren zijn we bijna altijd bereikbaar via de chat aan de rechterkant deze pagina.
Gaat er echt iets mis met MyCompassion dan zorgen onze collega’s ervoor dat de juiste mensen op de hoogte worden gebracht om het probleem op te pakken.
-
Waarom hebben jullie MyCompassion gemaakt?
Allereerst omdat de wereld steeds meer digitaal wordt. We zien MyCompassion als een mooie kans om daarbij aan te sluiten en onze service te verbeteren. Een digitale omgeving geeft ons de mogelijkheid om nieuwe informatie, zoals brieven en foto’s, sneller, actueler en goedkoper met sponsors te delen.
Naast dat het versturen van steeds meer brieven (want Compassion Nederland groeit) veel verzend- en printkosten met zich meebrengt, speelt verduurzaming van onze organisatie ook een rol.Het voordeel van een inlog is ook dat je je sponsornummer niet hoeft te onthouden als je een brief wil schrijven en niet meer bij iedere gift je naam- en adresgegevens moet invullen. En tenslotte maakt het, binnen de mogelijkheden die we hebben, de connectie met je sponsorkind moderner en leuker.
-
Wat is MyCompassion en wat kan ik ermee?
Met MyCompassion geven we je een online plek waar je met één login alles bij de hand hebt rondom je sponsoring bij Compassion. Je vindt er jouw contactgegevens zoals je bij ons bekend bent en je kunt er eenvoudig wijzigingen doorvoeren als er iets niet klopt of veranderd is.
Daarnaast heb je een overzicht van jouw sponsorkind(eren), inclusief foto en biografie. Zo kun je direct brieven en kaarten schrijven of een gift geven en hoef je voor de nieuwste foto niet te wachten op het volgende moment dat we die printen en per post versturen. Op een leuke manier laten we je weten dat je sponsorkind bijna jarig is. Eerder door jou of je sponsorkind geschreven brieven staan bij elkaar, zodat je makkelijk terug kunt lezen wat jullie in de vorige briefwisseling aan elkaar hebben verteld of gevraagd.
Mijn sponsorkinderen
-
Ik sponsor meer kinderen en zie er maar één op MyCompassion?
Sponsor je meer kinderen dan is er een overzichtspagina met al je sponsorkinderen, waar de kinderen per drie naast elkaar staan. Klik je op een sponsorkind dan kom je in de detailpagina van dat sponsorkind.
Staat boven de foto van je sponsorkind de tekst ‘Terug naar het overzicht’? Klik daarop en je komt op de pagina met alle sponsorkinderen.
Als je een mobiel of tablet gebruikt zijn er twee mogelijkheden:
- Veeg opzij om je andere sponsorkinderen te zien en aan te kunnen klikken.
- Draai je apparaat, zodat de website in liggend formaat zichtbaar wordt en het er hetzelfde uitziet als op je desktop pc.
Werken bovenstaande oplossingen niet of krijg je nog steeds niet alle sponsorkinderen in beeld, neem dan contact met ons op.
-
Mijn sponsorkind is uit het project en staat nog op MyCompassion?
Nadat je van ons te horen hebt gekregen dat je sponsorkind uit het project is, heb je nog 10 weken om een laatste brief te schrijven of een gift te geven. Zolang blijft het sponsorkind ook op MyCompassion staan.
-
De naam van mijn sponsorkind klopt niet?
Staat er een andere naam van je sponsorkind op MyCompassion dan je gewend bent? Dat komt doordat we vanaf 2020 in onze communicatie de roepnaam van je sponsorkind gebruiken. Dit doen we omdat uit onderzoek blijkt dat we op deze manier je sponsorkind nog beter kunnen beschermen. De roepnaam kan afwijken van de volledige naam van je sponsorkind. In sommige culturen kan deze zelfs compleet anders zijn. Vergelijk in Nederland een kind dat doopnamen heeft en niet eens een deel van de doopnamen in de roepnaam terug komt.
-
De foto van mijn sponsorkind is anders?
Het kan heel goed zijn dat op MyCompassion een recentere foto staat dan die bij jou thuis op het prikbord hangt of in een lijstje op de kast staat. We versturen de nieuwe foto’s namelijk niet direct, maar sparen ze (in verband met efficiency en kosten) op en sturen ze vier keer per jaar in een grote partij met de post.
Er wordt één keer per twee jaar een nieuwe foto van je sponsorkind gemaakt en met je gedeeld.
Heel soms gaat er in de administratie van een project iets mis. Heb je echt het idee dat het niet een foto van jouw sponsorkind is of lijkt het een meisje, terwijl je sponsorkind een jongen is, laat het ons dan in ieder geval weten. We zoeken het graag voor je uit.
-
Kan ik de foto van mijn sponsorkind opslaan of afdrukken?
Als je (met de linkermuisknop) klikt op een foto dan opent er een nieuw tabblad. Gebruik de functionaliteit van het apparaat en/of de browser om de foto vervolgens op te slaan en te printen. In Google Chrome en Microsoft Edge/Explorer kun je bijvoorbeeld met een rechtermuisklik de foto opslaan op je computer.
Werkt het niet? Ververs dan eerst de pagina (bijvoorbeeld via F5). Als het goed is opent er nu wel een nieuw tabblad met de foto. Werkt het nog steeds niet? Laat het ons dan weten.
-
Hoe kan ik een brief of biografie openen en/of lezen?
De biografie of brief is een pdf-document. Om die te openen en te lezen heb je pdf-reader software nodig. Heb je deze niet op je computer staan dan kun je bijvoorbeeld de Adobe Reader downloaden.
Heb je een pdf-reader geïnstalleerd, maar opent de computer het document standaard in een ander programma (bijvoorbeeld Notepad)? Klik met je rechtermuisknop op het bestand, klik ‘Open met’ en kies of zoek de pdf-reader.
-
Mijn sponsorkind gaat het project verlaten/afronden. Tot wanneer kan ik nog een brief schrijven of laatste gift geven?
Dit is nog 10 weken mogelijk via MyCompassion, daarna is het kind dat je hebt gesponsord niet meer zichtbaar in je account.
Inloggen
-
Ik heb nog geen account, hoe maak ik een inlog op MyCompassion aan?
Ga maar my.compassion.nl en klik onder het inlogformulier op ‘Ik heb nog geen MyCompassion inlog’. Vul in het volgende scherm het e-mailadres in waarmee je bij Compassion Nederland bekend bent. Je ontvangt een e-mail met een persoonlijke link. Klik op deze link en maak een zelfgekozen wachtwoord aan.
Voortaan kun je met dit mailadres en wachtwoord inloggen op MyCompassion.
-
Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?
Ben je je wachtwoord vergeten dan vraag je eenvoudig een nieuw wachtwoord aan. Ga naar my.compassion.nl en klik onder het inlogformulier op de link ‘Wachtwoord vergeten?’ Je krijgt dan een e-mail om je wachtwoord opnieuw in te stellen. LET OP: klik binnen 24 uur op de link in deze e-mail, anders is de link verlopen.
Schrijf je altijd al online, maar nog nooit via MyCompassion, dan moet je je eerst registreren. De inlog met je e-mailadres en sponsornummer werkt niet op MyCompassion. Registreren kan op het inlogscherm via ‘Ik heb nog geen MyCompassion inlog’.
-
Ik krijg de melding dat de link in de e-mail is verlopen, wat kan ik doen?
LET OP, de link in een e-mail voor het aanmaken van een inlog of wachtwoord is maar 24 uur geldig in verband met veiligheid. Als een link is verlopen vraag dan altijd een nieuw wachtwoord aan. Ga naar my.compassion.nl en klik onder het inlogformulier op de link ‘Wachtwoord vergeten? Je krijgt dan een e-mail om je wachtwoord opnieuw in te stellen. Klik binnen 24 uur op deze link en maak je wachtwoord aan.
-
De site zegt dat ik een e-mail ontvang, maar dat is niet zo?
Heb je bij het aanmaken van een account of het opnieuw aanvragen van je wachtwoord geen e-mail ontvangen met een persoonlijke link? Check dan eerst of je geen typfout hebt gemaakt bij het invoeren van je e-mailadres en vervolgens of de e-mail niet in je spammap of map met ongewenste e-mail is terecht gekomen.
Mogelijk staat je e-mailadres op inactief in onze systemen. Activeer hier je e-mailadres om notificaties vanuit MyCompassion te ontvangen.
Staat er geen e-mail in je spammap en heb je je e-mailadres aangemeld voor notificaties, neem dan contact met ons op.
Regio- en projectinformatie
-
Waarom staat er een regio en geen woonplaats van mijn sponsorkind?
Staat er op MyCompassion een regio waar je sponsorkind woont en niet de plaatsnaam die je gewend bent? Dat komt doordat we vanaf 2020 in onze communicatie geen plaatsnamen maar regio’s gebruiken om aan te geven waar je sponsorkind ongeveer woont. Dit doen we omdat uit onderzoek blijkt dat we op deze manier sponsorkinderen nog beter kunnen beschermen. Soms heeft een stad dezelfde naam als de regio. Als je dan de naam van de regio/stad ziet staan, kan het heel goed zijn dat je sponsorkind niet in de stad woont, maar in een heel afgelegen dorpje in de regio.
Om dezelfde reden is de punt op de kaart bij benadering op basis van afgeronde coördinaten. Hierdoor kan het voorkomen dat aan de kust of bij oevers de regio in de zee of een groot meer lijkt te liggen. Krijg je een wereldkaart in beeld waarin je niet kunt inzoomen dan is het even heel druk op MyCompassion. We werken nog aan een oplossing.
-
Er staat Nederlandse en Engelse tekst door elkaar, waarom is dat?
Alle informatie over je sponsorkind en het project komt uit een Engelstalig systeem. Wij kunnen daar niet zelf vertalingen in doorvoeren. We weten dat dit niet altijd goed gaat en werken eraan dit te verbeteren.
Staat er echt onzin of kun je niet lezen wat er staat, dan kun je dat natuurlijk altijd aan ons doorgeven.
-
Waarom klopt het aantal inwoners niet bij de regio?
Het aantal inwoners is soms van een dorp of kleine stad in de buurt, soms van een miljoenenstad of van de sloppenwijk bij die stad, dat ligt er maar net aan wat de projectmedewerkers in hun omgeving logisch vinden om in te vullen. Het gaat in ieder geval om de directe omgeving van je sponsorkind en geeft een beeld van de wereld en buurt waarin het leeft.
-
In de brieven staat andere informatie over de huisvesting van het gezin?
De projectinformatie geeft een beeld van de omgeving waarin je sponsorkind leeft. Daarom hebben we het over de meest gesproken taal en ook de huizen in de omgeving zijn overwegend van het materiaal gemaakt zoals het in MyCompassion staat beschreven. Het kan zeker zo zijn dat het huisje waar je sponsorkind in woont niet een golfplaten dakje heeft, maar van riet of dat de vloer wel bedekt is met planken. Heeft het van een familiegift net een stenen huisje kunnen bouwen dan is die informatie niet (direct) in MyCompassion beschikbaar. De brieven van je sponsorkind geven altijd meer gedetailleerde en meer recente informatie over zijn of haar levensomstandigheden.
-
Bij het voedsel staan voor mij onbekende gerechten, klopt dat wel?
Wereldwijd zijn er veel gerechten, maar elk land heeft natuurlijk zijn eigen specialiteiten en eetgewoonten. Zoals Nederland bijvoorbeeld bekend staat om de stampotten, haring of stroopwafels, zijn er in andere landen ook lokale gerechten die wij niet kennen. Probeer anders eens te googlen op de combinatie van het land en het voedsel, meestal krijg je dan wel uitleg over wat het is of een plaatje van hoe het eruit ziet.
Brieven en kaarten schrijven
-
Niet bij ieder sponsorkind kan ik dezelfde kaarten/briefpapier kiezen?
De regels zijn niet in alle landen hetzelfde en daarom zijn sommige soorten briefpapier en kaarten niet in alle landen beschikbaar. Als je eenzelfde kaart of brief naar meer sponsorkinderen tegelijk wil sturen, maar de gekozen kaart of briefpapier is voor één van de kinderen niet beschikbaar dan geeft MyCompassion een melding.
-
Ik schrijf in het Engels, kan de spellingscontrole ook uit?
Het controleren van de spelling wordt niet door MyCompassion, maar door jouw systeem/apparaat gedaan op basis van de ingestelde taal. MyCompassion kan die instellingen van jouw systeem niet zien of gebruiken. Wil je geen spellingmeldingen terwijl je in het Engels schrijft, zorg dan dat er een Engelse spellingscontrole op je systeem/apparaat staat en de taalinstelling juist is.
-
Hoe weet ik dat de brief onderweg is naar mijn sponsorkind?
Voorheen stuurden we een e-mail ter bevestiging dat je brief of kaart van de website was doorgestuurd naar ons systeem. In MyCompassion is je brief binnen enkele minuten beschikbaar op de kindpagina onder het kopje ‘Verzonden post’. Dat is ook het ‘bewijs’ dat de brief wordt doorgestuurd naar ons kantoor in het land van je sponsorkind. Heb je in het Nederlands geschreven dan wordt de brief of kaart natuurlijk eerst nog even vertaald door een van onze vertaalambassadeurs, voordat we hem doorsturen.
Heb je net geschreven en staat je brief nog niet onder ‘Verzonden post’ klik dan op de refresh button met de twee pijltjes.
-
Een zojuist geschreven brief of kaart staat nog niet in MyCompassion?
Een brief of kaart staat niet direct in MyCompassion. Het duurt enkele minuten voordat kaarten en brieven die je net hebt geschreven bij je verzonden post komen te staan. Heb je net geschreven en staat je brief nog niet onder ‘Verzonden post’ klik dan op de refresh button met de twee pijltjes. Wanneer het wat drukker is, zoals rond kerst, kan dit langer duren.
Ontvangen/verzonden post
-
Waarom krijg ik de brieven van mijn sponsorkind nog per post?
Als je de eerste keer inlogt in MyCompassion krijg je de vraag of je de brieven van je sponsorkind via de post wilt ontvangen of alleen per e-mail. Wanneer je daar kiest voor ‘via de post’ dan krijg je een e-mail notificatie met een link naar de brief op MyCompassion en afhankelijk van de postverwerking valt de brief onder normale omstandigheden binnen 1 à 2 weken op je deurmat.
Wil je de brieven niet meer op je deurmat en alleen de notificatie via e-mail? Je kunt je voorkeur op ieder moment aanpassen op de pagina Mijn gegevens. Je helpt ons een steentje bij te dragen aan duurzaamheid.
-
Ik krijg geen melding als er een nieuwe brief is van mijn sponsorkind?
Heb je wel een account, maar krijg je geen melding via e-mail als er een nieuwe brief van je sponsorkind klaar staat op MyCompassion? Dan kan het zijn dat je je in het verleden hebt afgemeld voor e-mails via ons mailsysteem. Meld je hier aan voor notificaties en we kunnen je weer e-mails sturen.
-
Waarom staan niet alle brieven van mijn sponsorkind in MyCompassion?
In MyCompassion staat nu de post van je sponsorkind van de afgelopen 24 maanden. We denken nog na over het maken van een brievenarchief, zodat je thuis niets meer hoeft te printen en je alle brieven van je sponsorkind kunt bekijken en downloaden.
Brieven van voor 2018 komen niet in MyCompassion, omdat eerdere brieven niet digitaal beschikbaar zijn.
Heb je net een e-mail gekregen met de melding dat er een brief van je sponsorkind voor je klaar staat op MyCompassion, maar staat de brief niet onder ‘Ontvangen post’, klik dan op de refresh button met de twee pijltjes.
-
Ik mis brieven of kaarten die ik aan mijn sponsorkind geschreven heb?
In MyCompassion staan nu de online brieven en kaarten die je de afgelopen 24 maanden aan je sponsorkind hebt verstuurd. De brieven die je per post naar ons kantoor hebt gestuurd staan er (nog) niet bij.
Mijn gegevens
-
Ik verhuis over een paar maanden, kan ik dat al doorgeven?
Bij het wijzigen van je adres via MyCompassion kun je aangeven vanaf welke datum de adreswijziging in moet gaan. Ons systeem zorgt er dan voor dat de wijziging op de door jouw aangegeven datum wordt doorgevoerd en we eventuele post vanaf dat moment bezorgen op het nieuwe adres.
Als je naar België, Duitsland of Nederland verhuist dan kun je de adreswijziging doorgeven via MyCompassion. Verhuis je naar een ander land, geef het dan door via het formulier op onze contactpagina.
-
Mijn rekeningnummer klopt niet?
Op dit moment kunnen we in MyCompassion maar één bankrekening tonen. Maak je gebruik van meer rekeningnummers, bijvoorbeeld voor het maandelijks overmaken van je sponsoring en het eenmalig bijdragen aan een fonds of het geven van een verjaardagsgift aan je sponsorkind? We laten op MyCompassion het laatst bij ons bekende rekeningnummer zien.
Vragen over andere bankrekeningen kun je via telefoon, e-mail of chat aan ons stellen. We hopen in de toekomst de mogelijkheid voor meerdere bankrekeningen toe te voegen aan MyCompassion.
-
Hoe wijzig ik mijn gegevens?
Via MyCompassion kun je de volgende gegevens aanpassen:
– adres
– telefoonnummer
– e-mailadres
– geboortedatum
– betaalgegevens
– voorkeur voor het ontvangen van brieven (digitaal of op de deurmat)
Wil je je naam aanpassen? Neem dan contact met ons op.
Mijn giften
-
Is er een overzicht van mijn giften voor de belastingdienst?
Onder de kop Mijn giften vind je de sponsoringen en giften terug, die je met Compassion hebt afgesproken. Je hebt hier een overzicht voor hoeveel sponsorkinderen welk bedrag je iedere maand of jaarlijks betaalt, of je aan ieder kind een verjaardagsgift geeft en of je een automatische incasso hebt afgegeven voor bijvoorbeeld een kerstgift of een ander Compassion-fonds.
Daarnaast geven we een overzicht van de ‘losse’ giften, bijvoorbeeld wanneer je eenmalig een gezinsgift of een gift voor noodhulp hebt gegeven. Onder het kopje Jaaroverzicht kun je per fiscaal jaar een document downloaden met het totaalbedrag van je giften aan Compassion. Dit is handig om bij de hand te hebben als je belastingaangifte doet in Nederland of België (fiscaal attest).
-
Ik zie de gift die ik net heb gegeven niet terug in MyCompassion?
Soms is een gift die je via iDeal hebt gegeven direct zichtbaar en soms duurt het een paar minuten. Kijk op een later moment nog eens en vergeet dan niet de pagina te refreshen als je nog ingelogd bent. Neem contact met ons op als de gift dan nog niet zichtbaar is.
Heb je een gift gegeven met de betaalmethode automatische incasso? Dan zie je de gift pas terug nadat de gift is afgeschreven van je rekeningnummer. De gift wordt afgeschreven met het eerstvolgende incassomoment op de 5e of de 25e van de maand.
-
Hoe kan ik aan het eind van het jaar een gift geven?
Wil je aan het eind van het jaar een gift geven, die nog voor datzelfde jaar meetelt voor belastingaftrek? Eenmalige of periodieke (automatische incasso) machtigingen die t/m kerst worden afgegeven, worden nog datzelfde jaar afgeschreven van je rekening. Om er daarna zeker van te zijn dat een gift nog in december wordt afgeschreven, adviseren we je om een eenmalige gift via iDeal te geven. iDeal-betalingen worden altijd direct afgeschreven van je rekening.